
Αυτός ο Αγώνας ωστόσο υποτιμήθηκε, παρασιωπήθηκε και παραποιήθηκε όσο ουδείς άλλος επί τόσο πολύ χρόνο από το επίσημο κράτος και την πρωτεύουσά του – το κέντρο όλων των αποφάσεων. Μόνον ο Ίων Δραγούμης με τα βιβλία του, η Πηνελόπη Δέλτα με «Τα μυστικά του Βάλτου», ο Γεώργιος Μόδης με τις «Μακεδονικές Ιστορίες» του και η Ναταλία Μελά με τα γράμματα του Παύλου κράτησαν άσβεστη την φλόγα της μνήμης.
Στην συντριπτική πλειοψηφία τους οι γηγενείς Μακεδόνες ήρωες και μάρτυρες του Αγώνος βυθίστηκαν στην λησμονιά – και μετά έναν αιώνα αφέθηκαν άγνωστοι έως τις μέρες μας.
Έτσι η ανθρωπογεωγραφία του Αγώνος παραμένει ανολοκλήρωτη. Επίσης εμπεδώνεται η ψευδής εντύπωση ότι ο Μακεδονικός Αγώνας υπήρξε υπόθεση σχετικά ολίγων, που οι περισσότεροί τους μάλιστα ανήλθαν στην Μακεδονία από την λοιπή Ελλάδα και αγωνίσθηκαν για την Μακεδονία, σχεδόν ερήμην των Μακεδόνων!
Ο Δημήτριος Ν.Κάκκαβος, εκ των πρωταγωνιστών οργανωτών του Αγώνος στο Γενικό Προξενείο της Θεσσαλονίκης, δεν είχε κανέναν προσωπικό λόγο πικρίας, διότι εν τω μεταξύ είχε προαχθεί στον επίζηλο βαθμό του αντιστρατήγου και συνταξιοδοτηθεί. Όμως, το παράπονο του Μακεδονομάχου ξεχειλίζει για λογαριασμό όλων των λησμονημένων συμπολεμιστών του. Γράφει, λοιπόν, με οργή καυστική: «Ἔχων ὑπ᾿ ὄψιν μου ὅτι ἡ τόσον ἐθνικῶς ἐπωφελὴς πατριωτικὴ δρᾶσις τῶν συναδέλφων μου ἀξιωματικῶν τοῦ βιλαετίου Θεσσαλονίκης…θὰ ἐξαλειφθῇ ταχέως μέσα εἰς τὰ σκωληκόβρωτα καὶ κονιορτοβιθῆ ἀρχεῖα τοῦ Ὑπουργείου Ἐξωτερικῶν, ἐθεώρησα καλὸν νὰ παραθέσω κατωτέρω ἓν ἀντίγραφον πρὸ ἐτῶν ληφθὲν ἐκείνης τῆς ἀναφορᾶς μου, ἵνα συντελέσῃ, ἐφ᾿ ὅσον εἶναι δυνατόν, εἰς τὴν διατήρησιν ζωηροτέρας τῆς μνήμης τῶν εὐσυνειδήτων τούτων ἐθνικῶν ἐργατῶν, ὑπὲρ τῶν ὁποίων οὐδεμία μέχρι τοῦδε διάκρισις ἐγένετο, συνεχιζομένης οὕτω τῆς ἀπὸ ἀρχαιοτάτων χρόνων ἐθνικής ἀρᾶς, ὅπως πᾶς ὁμογενὴς κοινωφελῶς ἢ ἐθνικῶς δράσας τερματίζῃ τὸν βίον του καταδιωκόμενος, ταλαιπωρούμενος καὶ τελείως ἐγκαταλελειμμμένος».
Η περιοχή της Μακεδονίας ως εκ της γεωγραφικής της θέσεως ουδέποτε έπαυσε ν᾿ αποτελεί το «μήλον της Έριδος» για τους Έλληνες και τους ομόρους των λαούς.
Υπό οθωμανικό ζυγό και ως απάντηση στην ίδρυση της Εξαρχίας, της αυτοκέφαλης δηλαδή βουλγαρικής εκκλησίας, διά του οποίου οι Βούλγαροι αποκτούσαν ένα σημαντικό όργανο στην προσπάθειά τους να προσαρτήσουν την περιοχή, οι Μακεδόνες (κατά κανόνα αλλόφωνοι) συγκροτούν τα πρώτα αντάρτικα σώματα του Βέρβερη, Παπαδήμου Βελέντζα, Σαράντη, Γκρούτα και του θρυλικού Μπρούφα από το Αηδόνι των Γρεβενών.
Η δόξα του Κώττα έγκειται στο γεγονός ότι κατόρθωσε να κρατηθεί πέντε, σχεδόν, χρόνια και να συνεχίσει έναν σκληρό διμέτωπο αγώνα εναντίον της τουρκικής κυριαρχίας και του βουλγαρικού κομιτάτου.
Ως άλλος μεσαιωνικός πολέμαρχος, εγκατέστησε την κυριαρχία του σε πολλά χωριά των Κορεστίων και των Πρεσπών, σὠζοντάς τους απ᾿ τις αρπαχτικές διαθέσεις των τουρκαλβανών και τις άθλιες ωμότητες των βουλγάρων «ελευθερωτών».
Σαν σήμερα, 27 Σεπτεμβρίου πριν από 110 χρόνια, δέσμιος των Οθωμανών οδηγείται στο ικρίωμα για ν᾿ απαγχονισθεί. Καθώς τον οδηγούσαν στην κρεμάλα, ᾿χτύπησε με τις χειροπέδες δύο δεσμοφύλακες, τους έρριξε κάτω, έσπασε την φρουρά των λογχοφόρων στρατιωτών κι έτρεξε προς την ελευθερία του!
Αν ήξερε τους δρόμους και δεν έπεφτε σε αδιέξοδο και τελικά ᾿πάνω σε μια περίπολο, θα είχε ξεφύγει. Το πρόσωπό του στην κρεμάλα ήταν μαύρο απ᾿ τα χτυπήματα και τα ρούχα του έσταζαν αίμα. Είχε παλέψει ώς την τελευταία στιγμή, ως γνήσιος μαχητής που ήταν: αναγόμενος με την ζωή του αλλά και με τον θάνατό του στο βάθρο των προτύπων εκείνων μαχητών, που παραδειγματίζουν και καθιερώνουν μέτρα συγκρίσεως κάθε αληθούς αγωνιστού.
Κατάκοπος αλλ᾿ αγέρωχος και αποφασισμένος φώναξε, «ντα ζίβι Γκρ᾿τσια!» (Ζήτω η Ελλάς) – και πέρασε στο πάνθεον των ηρώων.