Ἐπὶ τῇ μεγάλῃ Ἐθνικῇ Ἐπετείῳ τῆς ΑΝΕΚΠΛΗΡΩΤΟΥ πανεθνικῆς μας Παλιγγενεσίας τοῦ 1821, μετὰ 197 ἔτη, παραμένουμε ἐλάχιστοι πλέον ὡς οἱ τελευταῖοι πιστοὶ μῦσται τοῦ βαθέος καὶ ὑψηλοῦ νοήματος τῆς Ἐπαναστάσεως.
Πράγματι, τὸ περιεχόμενον ἐκείνου τοῦ φέροντος πνεύματος τοῦ 1821 ἐν δυνάμει ἐνέχει τὸν σπόρον ἀλλὰ καὶ τὴν ἐνέργειαν τῆς πλήρους ἐθνοκοινοτικῆς μας ἀναγεννήσεως, ἐξ οὗ κι ὁ ἐθνικός μας βάρδος Κωστῆς Παλαμᾶς ἀποτεινόμενος εἰς συνέδριον τῆς νεολαίας ΕΟΝ συνώψισε τὸ μήνυμά του ὡς ἑξῆς:
“Ἕνα μονάχα θὰ σᾶς ᾿πῶ, δὲν ἔχω ἀλλο κανένα
μεθῦστε μὲ τ᾿ ἀθάνατο κρασὶ τοῦ Εἰκοσιένα!”
Δεδομένου ὅτι ἡ ἐπισκεψιμότης τῆς ἱστοσελίδος μας ἔχει ἐκτιναχθῆ πολὺ ἐν σχέσει πρὸς τὸ παρελθόν, ἀνασύρουμε σήμερα κάποιες ἐκ τῶν παλαιῶν μας σχετικῶν ἀναρτήσεων.
Ἐν σχέσει είδικῶς πρὸς τὴν παλαιάν μας ἀνάρτησιν περὶ Ἀθανασίου Διάκου (καὶ Ἀριστοτέλους Βαλαωρίτου, βλ. κατωτέρω), τὸ πρῶτον ἐκεῖ ἀναφερόμενον ᾇσμα τραγουδιέται ὡς ἑξῆς: [embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=zeL-QmgToos[/embedyt]
– ὡς πρὸς δὲ τὴν ἀνάρτησιν “Ἡ ἀναβίωσις τῆς Ἀριστοκρατίας ὑπὸ τῆς Κλεφτουριᾶς” καὶ τὸ ἐκεῖ ἀνακαλούμενον γνωστὸν ᾇσμα “Βασίλη μ᾿ κάτσε φρόνιμα”, μία ἐξόχως αὐθεντική του τοπικὴ ἐκτέλεσις ἐξ Ἀηδονοχωρίου Ἀγράφων ἀνευρίσκεται ἐδῶ
[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=yOlOuzt5Sf8[/embedyt]
Παραμένουμε στὰ Ἄγραφα, πετώντας στὸ ἄλλο, τὸ δυτικὸ ἄκρον τους, μὲ τὴν ἐξαιρετικὴ φωνὴ καὶ τὸ αὐθεντικὸ βιολὶ τοῦ ἀθανάτου Μπαρμπα-Γιώργη ἐκ Βραγγιανῶν Ἀργιθέας, μὲ τὸ “Παιδιά μ᾿ θὰ ξεχωρίσουμε”
[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=X2jf7zL8NjI[/embedyt]
καὶ τὸ “Νἄ ‘μουν πουλὶ νὰ πέταγα”
[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=ElIgNjSVa_Y[/embedyt] , ἀφιέρωμα εἰς τοὺς ὑποδούλους βορειοηπειρώτας ἀδελφούς μας, πρβλ. καὶ τὴν παλαιοτέραν ἐκτέλεσιν τοῦ ἰδίου (κατ᾿ ἐλαφρὰν παραλλαγήν, ὀλιγώτερον πολεμικήν…) ὑπὸ τοῦ Σεραφεὶμ Γεροθεοδώρου https://www.youtube.com/watch?v=pdLzMTeS_Mw)
Ἀπὸ τὴν κλέφτικη (κι ἐπ᾿ ὀλίγον ἀκόμη ἀργότερον, τὴν λῃστρικὴν) ζωὴν τὸ “Ποιὸς ἔχει ἀράδα σήμερα νὰ βγῇ στὸ καραοῦλι”,
[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=bJoVtK1zpsk[/embedyt]
Στὸν μεγάλον πρωτοκλέφτη Ἀγράφων καὶ Ἀκαρνανίας Δίπλα, δάσκαλο τόσων ἱστορικῶν μορφῶν τῆς Ἐπαναστάσεως (μέχρι καὶ τοῦ Γεωργίου Καραϊσκάκη) ἀναφέρεται τὸ “Ἕνα πουλάκι λάλησε στοῦ Δίπλα τὸ λημέρι”, τραγουδισμένο ἀπὸ τὴν συγκλονιστικὴ φωνὴ τοῦ μεγάλου σαρακατσάνου τραγουδιστοῦ, τοῦ ἐκ Κάβάλας ἰατροῦ Σταύρου Μπόνια,
[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=kx_UbMudT1g[/embedyt] .
Μιᾶς δὲ καὶ τόσον ᾿ζυγώσαμε στὸν μεγάλο Ἀντώνη Κατσαντώνη, βαφτισιμιὸ τοῦ Δίπλα, ἂς ἀπολαύσουμε κι ἕνα χορὸ στὸ “Βγῆκεν Ἀντώνης στ᾿ Ἄγραφα”, ὑπὸ τοῦ Συλλόγου Σαρακατσαναίων Σερρῶν “Κατσαντώνης” κατὰ τὸ ἐτήσιον ἀντάμωμα σαρακατσαναίων στὴν μεθοριακὴ Μπουζιάλα τὸ θέρος τοῦ 2014, [embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=5BByEXojNpI[/embedyt]
Εἰς μνήμην δὲ τοῦ μεγάλου Μάρκου Μπότσαρη ἐπιλέγω τὴν ἐξαιρετικὴν ἐκτέλεσιν τοῦ “Θέλ᾿ τε ν᾿ ἀκοῦστε κλάματα” ὑπὸ τοῦ Τάκη Καρναβᾶ, καίτοι ἄλλως σπανίως θὰ τὸν ἐπέλεγα, ὅμως ἐδῶ εἶναι ἐξαιρετικός: [embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=rPrSrD3XOWU[/embedyt]
Ἐν σχέσει ἐν τέλει πρὸς τὴν Ἐπανάστασιν καὶ τὸν Ἀγῶνα, οἱ μὲν ἐπιλογὲς εἶναι ἀνεξάντλητες, ὅμως προσθέτω τὰ
“Στὴν μέση στὰ Καλάβρυτα”
[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=06p8YIrneDc[/embedyt]
“Λάμπουν τὰ χιόνια ᾿στὰ βουνά”
[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=v-Ci5eJtsxM[/embedyt]
“Παιδιά μ᾿ γιατ᾿ εἶστ᾿ ἀνάλαγα” (ἐκ τυχαίας εὐωχίας εἰς τὴν περιοχὴν Ἀργιθέας Ἀγράφων)
[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=dTXqOzQ6DBo[/embedyt]
καὶ κλείνω τὴν εἰσαγωγὴν εἰς τὰς παλαιὰς παραπομπὰς μὲ τὸν ἐπίλογον τῶν “Ἐτητύμων Ψεγμάτων 4” (https://www.armahellas.com/?p=17005):
Τέλος δίδω παραπομπὰς εἰς τὸ ἀναφερθὲν ἡλιακότατον ᾆσμα τῶν Κολοκοτρωναίων:
Πρῶτον μίαν ἔξοχον, κορυφαίαν πράγματι, ἀνατριχιαστικὴν καὶ αὐθεντικὴν ἐκτέλεσιν ὑπό τινος παπα-Χρήστου, ὡς τραγουδιοῦ τῆς τάβλας:
[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=auh9hFjdguM[/embedyt]
Ἄλλο σχετικὸν γνωστὸν τραγοῦδι εἰς τσάμικον, τὸ “Χαρὰ ποὺ τὤχουν τὰ βουνὰ κι οἱ κάμποι περηφάνεια”, ὑπὸ τοῦ αὐτοῦ παπα-Χρήστου Κυριακοπούλου τραγουδισμένον:
[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=NpQDJZuyttQ[/embedyt]
(μὲ τὴν παρατήρησιν ὅτι δὲν χορεύεται ἔτσι τὸ τσάμικο!)
Πόσον θὰ εὐχόμουν νὰ ἦσαν ἔτσι οἱ παπᾶδες ὅλοι!!! (- κι οἱ … “καντηλανάφτες” ἐπίσης!)
Καὶ ἀκόμη 2 ἐκτελέσεις εἰς τὸν γνωστὸν τσάμικον ῥυθμόν:
[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=CK5a52LYdEk[/embedyt]
καὶ τὴν ἐξαιρετικὴν ἑρμηνείαν του ὑπὸ τοῦ Γιάννη Παυλοπούλου καὶ τῆς ἀρίστης συνοδοῦ ὀρχήστρας
[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=CK5a52LYdEk[/embedyt]
καὶ τὰς χορῳδιακάς,
https://www.youtube.com/watch?v=ypmwRYti1Aw
καὶ https://www.youtube.com/watch?v=BN71cPfPTto&list=RDBN71cPfPTto#t=10
Τέλος προτείνω κι ἕνα θεσσαλικὸν ὕμνον τῆς λεβεντιᾶς καὶ τῆς ἀνεξαρτησίας τοῦ ἡλιακοῦ μαχητοῦ:[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=BzSHnS5Fwzg[/embedyt]
ΣΥΝΑΓΩΝΙΣΤΑΙ, μὴ κάμπτεσθε – ἀλλ᾿᾿ ἔρρωσθε, μάχεσθε καὶ ἀναθαρρεῖτε – μὲ τὴν εὐχήν (ἐκ τῆς ὡς ἄνω ἑλληνιστὶ ἀποδόσεώς μου τοῦ “ἑλληνικοῦ ὕμνου” τοῦ Frederic Mistral):
– Ἥλιε μας, διῶξε πρὸς τῆς Μέκκας τὶς ἐρήμους
ἀπ᾿ τὴν θωριά μας ἡμισέληνο καὶ βεδουΐνους!
ΨΗΛΑ ΤΑ ΛΑΒΑΡΑ!!!
ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΓΚΕΚΑΣ
Ἐπιλογαὶ ἐκ τῶν παλαιοτέρων μας σχετικῶν ἀναρτήσεων:
Tὸ ἐπίκαιρο νόημα τῆς ἐπετείου τῆς Ἐθνικῆς Παλιγγενεσίας τοῦ 1821: Ἀντίσταση στὸν συντελούμενο ἐθνικὸ ἀφανισμό!
Ἡ ἀναβίωση τῆς Ἀριστοκρατίας μὲ τὴν Κλεφτουριά.
Ἡ συμβολὴ τῶν Γερμανῶν Φιλελλήνων στὸν Ἀπελευθερωτικὸ Ἀγώνα.
Ἀθανάσιος Διάκος, «Ἡ παραμονή»
1805, ὁ Ἀφορισμὸς τῶν Ἀρματολών
Tὸ γράμμα καὶ τὸ ἀνάθεμα (ἀφορισμός) ὑπὸ τοῦ Γρηγορίου Ε΄ τῶν ἐπαναστατῶν τοῦ 21 καὶ τῆς ἐπαναστάσεως, ὑπογεγραμμένον καὶ ὑπὸ τῆς “Ἱερᾶς” Συνόδου